Haastattelussa Mikko Leppilampi

teksti: Terhi Kangas
kuvat: Nina Kaverinen

”Odotan innolla ikääntymistä”

Vuoden päästä 40 täyttävä Mikko Leppilampi haluaa olla 50-vuotiaana elämänsä kunnossa. Näin pitkän tähtäimen suunnitelma ansaitsee tässä lyhytjänteisessä hektisyyden elämänmenossa lähemmän tarkastelun. Mistä oikein on kyse?

Mikko Leppilampi on edellispäivänä juhlinut tyttärensä 12-vuotisjuhlia. Juhlissa on tapahtunut jotain, joka kuvaa konkreettisella tavalla hänen nykyistä elämäntyyliään. Synttäreillä on lennätetty valtava määrä ruusunterälehtiä pitkin asuntoa, mikä ei sinällään vielä ole erityisen tavatonta. Mutta tapa, jolla ne siivottiin juhlien jälkeen, oli luvalla sanoen omaperäinen ja kekseliäs.

– Kehitin siitä spontaanin ja hyväntuulisen kyykkykävelytreenin. Siellä me sitten kaikki omaa äitiäni myöden menimme pitkin kämppää ankkakävelyä ja poimimme terälehtiä, energinen näyttelijä-laulaja-juontaja nauraa.

Energiaa ei ole ainakaan tv-katsojan silmiin tähänkään asti mieheltä puuttunut, mutta nyt sitä tuntuisi riittävän vaikka muille jaettavaksi. Juuri nyt Mikko istuu töölöläisen BeAlive-kuntoklubin loungessa ja nauttii treenin päälle proteiinipitoista banaani-mango-mansikka-smoothia. Tarkoituksenamme on keskustella juuri lisääntyneestä energiasta ja siihen liittyneistä oivalluksista.

– Heräsin kesällä huomaamaan, että en voi kovin hyvin. Kalenteri sanoi, että kuvauksiin on aikaa kuukausi ja pukuun pitäisi taas mahtua. Lähdin kävelylenkille ja kuvasin videon, jonka jaoin Instagramissa. Nyt kolme kuukautta myöhemmin tuntuu pahalta katsoa sitä puuskuttavaa miestä.

Joukkoistettua treeniä somessa

Mikko Leppilampi ei ole koskaan ollut rapakuntoinen sanan varsinaisesti merkityksessä, sillä hän on aina nauttinut liikunnasta ja harrastanut sitä erilaisia lajeja vuosien varrella kokeillen. Epäsäännöllinen elämä on kuitenkin altistanut kausiluonteiselle tekemiselle. Välillä on tullut repsahduksia niin liikunnallisten elämäntapojen kuin syömistenkin suhteen. Niille Mikko halusi laittaa stopin. Instagramin päivitykseen ilmestyi aihetunniste #fitforfifty. Ja siitä se sitten alkoi.

Heinäkuun viimeisenä päivänä jaettu video aloitti projektin, joka vain kasvaa kasvamistaan. Miehen tekemisiä seurataan sosiaalisessa mediassa lisääntyvällä mielenkiinnolla. Ihmiset seuraavat Mikon treenejä sekä vinkkejä kysyen että itse niitä antaen.

– Huomasin nopeasti, että todella moni ikätoveri on ihan vastaavassa tilanteessa. Aiemmin on ehkä oltu kovassakin kunnossa, mutta sitten ruuhkavuotinen elämä työkiireineen on saanut niskaotteen ja kunto on taantunut ihan huomaamatta.

Moni jakaa myös Leppilammen kokemuksen siitä, että ryhdistäytymisen imussa on helppo aloittaa, mutta tapojen vakiinnuttaminen alkuinnon laannuttua on kohta, johon pitäisi löytää viisastenkivi. Sitä Mikko nyt tietoisesti etsii ja toivoo muiden seuraavan perässä. Ehkä viisastenkivi löytyy yhdessä, treenejä joukkoistamalla. Ajatuksissa siintää jo sosiaalisen median seuraajia tiiviimmän yhteisön synnyttäminen myös tapahtumien ja erilaisten asiantuntijaluentojen muodossa.

Ikä ei saa rajoittaa tekemistä

Leppilampi on vakuuttunut siitä, että muutos onnistuu parhaiten, kun on malttia matkassa. Jos kunto on vaatimaton, on maltettava aloittaa varovasti. Muuten ei hyvä heilu. Leppilammen ensimmäinen #fitforfitfty-ulostulo oli 45 minuutin reipasvauhtinen kävely ja sekin otti koville. Nyt on toisin. Tämänkin iltapäivän treenit ovat olleet fyysisesti vaativat, vaikka mies on vetänyt ne hämmentävän helpon näköisesti.

Keskustelumme keskeytyy, kun loungeen piipahtaa vanhempi herrasmies kirkkaanpunainen maratontapahtuman paita yllään. Miehet vaihtavat pikaiset treenikuulumiset tuttavallisesti ja energinen maratoonari lähtee juomatankkauksen jälkeen kohti saunaa.

– Tuohon minä haluan pyrkiä! Että ikä ei rajoita tekemistä. Täällä on eläviä esimerkkejä siitä, että liikunta voi olla elämäntapa, joka pitää ihmisen huippukunnossa, Leppilampi toteaa ihailevaan äänensävyyn.

Kuntoklubista on tullut Mikon toinen olohuone. Keskeytys ei ole perjantaisen iltapäivän ainoa, sillä täällä kaikki tuntuvat tuntevan toisensa ja aina pitää olla aikaa treenikaverin kanssa jutusteluun. Mikko kertoo nauttivansa liikunnan yhteisöllisyydestä ja täällä se on mahdollista, vaikka periaatteessa jokainen treenaakin itsenäisesti.

Sosiaalinen media on toiminut projektissa juuri niin kuin Leppilampi ajattelikin. Kun tavoitteen lausuu ääneen, tulee motivaatio kylkiäisenä. Kun treenejä seuraava yhteisö kasvaa ja inspiroituu mukana, ei rankankaan työrupeaman jälkeen halua jättää treenejä väliin.

– Arkeeni sopivat hyvin 20 minuutin tehotreenit ja pidän erityisesti kehonpainoharjoittelusta, koska sitä voi tehdä missä vain. Kehittelen mielelläni uusia treenitapoja spontaanisti ja saatan vasta myöhemmin kysyä asiantuntijoilta, mitä he ovat niistä mieltä.


Ohjat omissa käsissä

Asiantuntijoilla Leppilampi viittaa muun muassa Helsinki Core Trainersiin, jonka valmentajien avulla hän on kehittänyt omia treenimuotojaan jatkuvasti sekä Fibacon Topi Lösöseen, jonka kanssa on opeteltu jopa kehon hermotusta ja liikkuvuutta täysin uudelleen.

Tässä kohtaa tarinaa on pakko tarkentaa, että mikä onkaan tämä metodi tai ismi, jonka nimeen Leppilampi tekemisissään vannoo. Vastaus on valmista pakettiratkaisua kiihkeästi odottavalle pettymys, sillä sellaista ei ole. Ei ole mitään tiettyä ruokavaliota eikä valmista treeniohjelmaa.

– Sekoitan oppeja sieltä täältä. Yritän ammentaa mahdollisimman monista lajeista ja erilaisilta asiantuntijoilta. Joku juttu lätkänpelaajalta ja toinen ammattikokilta. Ja mukaan hieman Esa Saarisen kokonaisvaltaisuuden tematiikkaa.

Ehkäpä juuri tässä ovat onnistumisen ennusmerkit. Kun tekee matkan varrella ratkaisuja, jotka sopivat omaan arkeen ja omaan fysiikkaan, voi muutoksista tulla pysyviä. Onnistumista ennustaa myös se, että Leppilampi on selkeästi päättänyt ottaa itse vastuun itsestään ja tekemisistään.

– On otettava tietoisesti ohjat omiin käsiin tai vaarana on katkeroitua tyytymättömäksi nillittäjäksi. Fyysinen hyvinvointi on minulle älyttömän tärkeää. Kun olen fyysisesti huonossa kunnossa, saan heti palautetta lähimmäisiltäni, että olen veemäinen jätkä, Mikko nauraa sydämeen käyvästi.

Orgaaninen kehä parempaan

Stressin ja turhauman vallassa on aiemmin saattanut tehdä mieli kiskoa pitsaa kaksin käsin. Nyt kun treenaus sujuu, ovat mieliteotkin poissa. Hyvänolon kehä ruokkii itse itseään. Hyvien urheilurutiinien ansiosta myös baari-illat ovat alkaneet tuntua vastenmielisiltä.

– Haluan olla heti aamulla treenikunnossa, joten kebabin kautta kotiin -yöelämä ei sovi yhtälöön. Ylipäätään olen pyrkinyt yksinkertaistamaan elämää huomattavasti. Silloin jää aikaa juttuihin, jotka ovat itselle tärkeitä. Epäsäännöllinen elämä vaatii välillä tiukkaa aikataulutusta ja etukäteissuunnittelua.

Tiukka etukäteissuunnittelu ei kuitenkaan saa riskeerata spontaaniutta, joka selvästi ruokkii Leppilampea eteenpäin ja pitää mielenkiinnon yllä. Treenit saatetaan vetää yllättäen vaikka lenkkipolun varrelta löytyvän leikkipuiston laitteita hyödyntäen. Sitten vain kännykän video päälle ja hyvät treenioivallukset jakoon muille. Vastaavasti Mikko itse kokeilee mielellään muiden jakamia vinkkejä. Esimerkiksi kymmenen sarjoina tehtävä 40-60 metrin spurttitreeni on sosiaalisesta mediasta saatu ohje, joka on sopinut tehointervalleihin perustuvasta HIIT-treenauksesta pitävälle Leppilammelle erinomaisesti. Vaikka treeni onkin usein kovatehoista, on välillä pitänyt myös tietoisesti pysähtyä.

– Tammikuinen Atlantin yli purjehdus Hjalliksen kanssa oli voimaannuttava kokemus. Merellä pystyi antamaan tilaa asioille ja muistoille. Moni asia taisi silloin loksahtaa kohdalleen. Opin punnitsemaan hyvää ja huonoa.

Kohti näyttelijän prime-timea

Kunnossa pysyminen on tietysti tärkeää myös esiintyvän taiteilijan työn luonteen vuoksi. Fit for fifty viittaa muuhunkin kuin ikään. Kun Leppilampi mahtuu koon 50 pukuihin, hän on tavoitteessaan.

– Saan tästä hyvän itsetunnon lisäksi myös ammatillista hyötyä. Pukujakin on helpompi saada, sillä pr-toimistoissa olevat mallikappaleet ovat aina kokoa 50, Mikko virnistää.

Yleensä 39-vuotias mies ryhdistäytyy tavoitellakseen hyvää kuntoa nelikymppisjuhlilla. Leppilampi on halunnut laittaa tavoitteen riittävän kauaksi kahdestakin syystä. Kun aikaa on riittävästi, on varaa tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä matkan varrella.

– Viisikymppistavoite tuntuu hyvältä myös siksi, että uskon parhaiden roolieni olevan vasta edessä. Kun on hyvässä kunnossa viisikymppisenä, voi ottaa vastaan minkä työkomennuksen tahansa. Odotan ikääntymistä innolla.

Leppilampi toivoo, että hänen tarinastaan jäisi mieleen ainakin yksi tärkeä teesi. Liikunnan aloittamisessa ei kannata jäädä odottamaan ensi viikkoon, sillä juuri tänään on hyvä päivä tehdä vaikka ihan pieniäkin juttuja oman hyvinvoinnin eteen. Kuten esimerkiksi ankkakävellä ruusun terälehtien perässä hyvässä seurassa.

Mikko Leppilampi

39-vuotias näyttelijä, laulaja & juontaja. MTV:n suosittu Tähdet Tähdet -ohjelma on parhaillaan loppusuoralla ja Ylen suursuosikki SuomiLOVE alkaa 9. joulukuuta. MTV:n kevään uutuusviihdeohjelma Versus on työn alla, ja talven ja kevään aikana kuvataan kahta rikosdraamasarjaa, joissa molemmissa Leppilammella on suuret roolit.

Purjehti Atlantin yli -ohjelmassa Hjallis Harkimon kipparoimana yhdessä kuuden muun julkisuudenhenkilön kanssa tammikuussa 2017.

Harrastaa nyt monipuolisesti eri liikuntalajeja, kehonpainoharjoittelun lisäksi muun muassa jääkiekkoa, golfia, tenniksen ja squashin ominaisuuksia yhdistelevää padelia sekä muita innostavia lajeja myös rohkeasti kokeillen.

Haluaa inspiroida erityisesti ikätovereitaan liikunnalliseen elämään #fitforfifty-aihetunnisteella jaettujen Instagram- ja Facebook-päivitysten kautta. Syventävämmin elämäntapamuutokseen ja projektiin pääsee mukaan Fit For Fifty -sivuilla ja Youtube-kanavalla. www.fitforfifty.fi